Az interneten kapható, csodát ígérő termékek veszélyei Nyomtatás

A kormány célja, hogy a családok biztonságosan tudjanak vásárolni az interneten is, ezért a hazai fogyasztóvédelem középpontjában 2018-ban is az elektronikus kereskedelem ellenőrzése áll. Az ellenőrzések során a „csodát ígérő termékek” forgalmazói is vizsgálat alá kerülnek.

Az interneten kapható csodát ígérő termékek, mint például a látványos fiatalodást, gyors fogyást, az egészségi állapot javulását vagy az új ismeretek gyors elsajátítását ígérő termékek az egészségre nézve kockázattal járhatnak, a termékekről adott információk a fogyasztókat megtéveszthetik, a vásárlókat félrevezethetik.

A megtévesztő weboldalak, a hamis ígéretekkel kínált termékek kiszűrése érdekében az Innovációs és Technológiai Minisztérium 2018 februárjában közös hatósági együttműködést kezdeményezett, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV), a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) és az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezésegészségügyi Intézet (OGYÉI) bevonásával. Az akcióterv célja a nem biztonságos, egészségre káros termékek forgalomból történő kivonása, a piac megtisztítása a kétes eredetű, hasznosságú termékektől. A hatósági összefogás az eltelt időszak alatt is már jelentős eredménnyel járt.

A hatósági együttműködés, a hatóság jelenléte mellett nagyon fontos a fogyasztói tudatosság is. A csodát ígérő termékek esetében a fogyasztók részére kiemelten javasolt a vásárlás előtti alapos körültekintés.

A vásárlók a csodát ígérő termékeket és honlapjaikat a hatóság tapasztalatai alapján a következő ismertetőjegyek alapján ismerhetik fel.

A jogszerűen működő web-áruházak a jogszabály által előírt tájékoztatási kötelezettségeknek eleget tesznek, széleskörűen tájékoztatnak a fogyasztói jogokról, szállítási és fizetési feltételekről, a vásárlás utáni elállási lehetőségekről.

A csodát ígérő honlapok telefonszámon kívül más elérhetőséget jellemzően nem tartalmaznak, szinte semmilyen információ nem található a vállalkozásról, a vásárlástól való elállási lehetőség nem biztosított. Ezek a körülmények gyanút kelthetnek a fogyasztóban és figyelmeztethetnek az óvatosságra.

 

A csodát ígérő honlapok sajátosságai a következők:

1. Az ilyen típusú termékek hirdetései általában más honlapokon, jellemzően hírportálokon, cikkeket gyűjtő honlapokon jelennek meg.

2. A hirdetés képére kattintva juthatunk el a terméket bemutató honlapra, amelynek szövegezése gyakran magyartalan, vélhetően fordítóprogrammal készült.

3. A honlapok egyszerű felépítésűek, egy típusú terméket lehet csak megrendelni.

4. A weblapokon sok színes illusztrációval, előtte-utána fotóval, továbbá vásárlói és véleményvezér (híres személy, orvos, kutató) általi bemutatással teszik vonzóvá a terméket. Javasolt az ilyen jellegű honlapokon található orvosi ajánlásokat is fenntartással kezelni. A termékek összetevőit (általában növények) szép képekkel mutatják be, azonban az nem derül ki, hogy melyik összetevőből pontosan mennyi van a készítményben.

5. A termékek dobozát rendszerint ugyanolyan aranyszínű, a „magas minőséget”szimbolizáló matricával látják el. A honlapokon is gyakoriak a különféle minősítést jelző jelvények, például „Amerika sikerterméke”, „az év legnépszerűbb terméke”, „100% elégedettség garancia”. Ezekről a minőséget jelző tanúsítványokról nem bizonyított, hogy valós tanúsítási rendszer áll mögötte.

6. Gyakori, hogy különleges akció keretében történik az értékesítés, például „50 %-os kedvezmény csak ma” felirat gyakori alkalmazásával, illetve visszaszámláló óra mutatja, hány percig érhető el a termék kedvezményes áron. Gyakran megjelenítik, hogy éppen hányan nézik a weboldalt (általában több 100-an), illetve hogy hány csomag akciós termék érhető el (nagyon kevés, pár darab), illetve éppen ki vásárolt legutóbb a honlapról. Előfordul, hogy kifejezetten magyar állampolgároknak, korlátozott ideig tartó akciókat hirdetnek, agresszív reklámok alkalmazásával igyekeznek nyomást gyakorolni a vásárlóra. A honlapokat később, akár több nap múlva megtekintve az tapasztalható, hogy ugyanilyen akció keretében folytatódik az értékesítés.

7. A sok színes, képes információ ellenére a termékekről a lényeges információk nem érhetőek el a honlapon, például általában nincs feltüntetve a készítmények kiszerelése, tömege, térfogata vagy egységára.

8. A vásárláshoz nincs szükség regisztrációra, csupán néhány adat megadása, egy űrlap kitöltése elegendő hozzá. A vásárlásnál a kommunikáció egyirányú, a megrendelőt az eladó hívja fel, általában magyar telefonszámokról. A telefonbeszélgetés során rákérdeznek arra, pontosan milyen hatást szeretne a vásárló elérni a termék használatával (például fogyasztószer esetében hány kg-ot szeretne fogyni) és ennek megfelelően, személyre szabott ajánlat keretében nagyobb kiszerelésű, több darab termékből álló csomagra, így drágább termék vásárlására próbálják rábeszélni a vásárlót.

9. Az ilyen típusú honlapokon általában nincs lehetőség a bankkártyás fizetésre, a termékek gyorsan, 1-3 munkanapon belül megérkeznek házhozszállítással. A bolti átvétel lehetősége nem biztosított, a termékeket futár szállítja ki.

10. Az értékesítő vállalkozásokat probléma esetén nehezen vagy egyáltalán nem lehet elérni, a cég és a vásárló közötti kommunikáció egyoldalú. Emiatt az elállási joggal nem lehet élni. A honlapokon magyar nyelvű szerződési feltételek, magyarországi elérhetőségek ritkán szerepelnek. Gyakori, hogy a „kapcsolat” menüpont alatt csak egy üzenetküldésre alkalmas űrlap jelenik meg, azonban nem derül ki, hogy ki kapja meg az oda írt üzenetet. A 14 napos indokolás nélküli elállási jog helyett gyakran 10 napos, indokoláshoz kötött elállási lehetőségről tájékoztatnak amellett, hogy a honlapon gyakori a „pénz-visszafizetési garancia” és a „kockázatmentes vásárlás” ígérete is.

11. A termékek ára jellemzően 5 990 és 9 990 forint között mozog. Ez olyan lélektani határ, amelyet a vásárlók még kifizetnek, ha igényük van ilyen termékekre.

Ezt követően csalódás esetén nem fordulnak a fogyasztóvédelmi hatósághoz, békéltető testülethez, egyfajta „tanulópénznek” fogják fel a vásárlást.

A csodát ígérő honlapokat, web-áruházakat működtető jogsértő vállalkozásokkal szemben a fogyasztóvédelmi hatóság által hozott jogerős döntések felkerülnek a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu oldalra, ahol minden vásárló tájékozódhat arról, hogy honnan nem javasolt rendelnie.

A fogyasztóvédelmi hatóság mindent megtesz annak érdekében, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét az interneten kapható csodát ígérő termékekre, az azokban rejlő veszélyekre.

(Fejér Megyei Kormányhivatal)